Academie Verloskunde Maastricht

Praktijkassistentes online: Communicatie met uitdagende of ontevreden cliënten, omgaan met klachten

Start datum
16-04-2021
Tijd
09:30 - 12:00
Kosten
€ 99

“Ik ben er helemaal klaar mee, ik zit hier al 20 minuten te wachten! Ik wilde eigenlijk vandaag al helemaal niet hier zijn, maar dit was de enige mogelijkheid, dus echt niet acceptabel dat ik nu hier zo lang moet zitten wachten!”
“Ik wil echt vandaag nog een echo, anders ga ik wel ergens anders heen”

De meeste cliënten zijn erg tevreden over de zorg die zij van verloskundigen en assistenten ontvangen. Soms heb je toch te maken met ontevreden of ‘moeilijke’ cliënten.

Tijdens deze training leer je om te gaan met cliënten die niet tevreden zijn over de zorg die zij gekregen hebben of die andere verwachtingen hadden. Ook wordt er inzicht gegeven in hoe de formele klachtafhandeling geregeld is in de verloskunde.

Communicatie met cliënten

Soms kun je schrikken van een klacht en is het een vervelende ervaring. Soms kan het ook irritatie of boosheid geven. Ook al voelt het zo, probeer het te zien als een mogelijkheid en kans om de zorg beter aan te passen aan de wensen van je cliënten. Als je in een vroeg stadium de klacht bespreekt op een goede manier dan is de kans groot dat je er samen met de cliënt goed of zelfs beter uit kunt komen. Hoe beter je de regie neemt en weet hoe je om moet gaan met klachten, hoe beter jij ook je werk kunt doen en daarmee ontevredenheid kunt voorkomen.

Klachtenregeling

We gaan in op de WKKGZ- Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg. Hierin worden een heleboel kaders gesteld hoe je om moet gaan met klachten en wat de rechten van cliënten zijn.

Praktijkvoorbeelden

Om de training zo goed mogelijk aan te laten sluiten op ieders praktijkervaringen kun je van tevoren situaties of vragen indienen.

Doelstellingen

Na de training:

  • heb je gewerkt aan verbetering van je communicatieskills
  • heb je handvaten om beter om te gaan met klachten
  • weet je hoe de WKKGZ werkt en welke aspecten voor jou van toepassing kunnen zijn.

Voor wie?

Voor alle praktijkassistenten die willen leren hoe ze om kunnen gaan met cliënten die niet tevreden zijn met de zorg.